Sunday, February 28, 2010

Kami bertemu lagi

Lepas keletihan berhoki selama 2 hari.Esoknya pas balik dari sekolah, bergegas pulak buat cup cakes sebanyak 300 bijik. Pukul 8 malam baru selesai semuanya. erghhh! penat gila.Badan pon sakit. Hari Jumaat pagi bergegas pulak balik kampung koz sepupu saya si An tu de kenduri belah lelaki. Hari tu dah belah pompuan.

Seperti biasa la majlis-majlis kahwin yang ada di sabah, malam sebelum acara sanding-menyanding tu adalah acara 'bebadak'.Atau dalam majlis kaum bajau di panggil 'malam bedak'. Bebadak atau malam bedak tu adalah malam di mana akan ada acara renjis merenjis, marhaban, berzanji, khatam quran dan selepas acara semua tu, pengantin akan diinai dan seluruh badan akan dilumur ngan bedak (huhuh tak sure la bedak apa. Tapi mak saya buat dulu pakai tepung beras bla..bla..bla..). Kira macam kau pakai bedak sejuk satu badan ar..


Ahli-ahli marhaban belah lelaki

Ahli-ahli marhaban belah pompuan

Masa dorang tengah bermarhaban dan acara renjis merenjis, kitorang just duduk luar kat khemah. Omakaiiiihhh, panas gila woh di dalam tu ngan ramai orang lagi. Aduihh cair mekap. hahah.

Masa duk lepak jek kat luar sambil mendengar kegamatan susana di dalam melalu speaker yang di sediakan, tetiba dengar orang kat dalam mintak sesuatu dari orang di luar

"aaa... sediakan panjar. Bawa dulu panjar ke dalam"

Pastu sibuk orang-orang diluar ulang dua tiga kali lagi

"uiii panjar. mana panjarnya? "

saya pandang sepupu saya

"panjar tu hapa?"

"ntah! kak, panjar tu apa?"

beliau pulak tanya kat sepupu saya yang sorang lagi. Hahaha! hampeh! semua kami tak tahu panjar tu apa. Kami tanya pulak kat makcik kitorang. Muahahah! ingatkan dia tahu. Dia pon tak tahu.

Last-last tanya paksik kitowang. Lerrrrr panjar tu rupanya minuman yang harus di beri selepas seseorang membuat sesuatu. Kira dalam kes semalam, minuman harus diberi pada orang-orang yang dah penat bermarhaban tu la. Mana la nak tahu bahasa-bahasa klasik Brunei nih. Kira belajar bahasa baru la semalam. huhuhu terasa macam boleh dibuang keturunan pulak bila tak tahu bahasa-bahasa klasik Brunei.

Oleh kerana majlis kahwin dah buat dekat belah pompuan, so kira time ni dua-dua pengantin ada. Tu yang naik pelamin berdua. Selalunya, kalau majlis belah laki dan pompuan berlaku serentak kat umah masing-masing, masa malam bebadak ni memang pengantin sorang-sorang je kat atas pelamin tu. Esoknya masa bersanding baru berdua.

Masa makcik-makcik dan pakcik-pakcik ni tengah menari, jam dah pukul 12 lebih. Lambat betol dorang nak panas. Walhal gambus dah main dekat 2 jam. Orang yang nyanyi tu pun dah macam nak tido dah. Huhuhu! kitorang sepupu-sepupu yang ada tak berapa aktif pulak malam tu. hahahah! ape taknya kitorang telah awal-awal diberi tugas untuk membasuh pinggan. Hehehe nasib baik i sempat men'escape'kan diri. Tapi kene potong sayur gak. Rasa macam nak tersembam je kat atas sayur-sayur tu koz mata dah ngantuk gila.
Pukul 2 kut baru tido. Tu pun tak dapat tido. Bising orang berkaraoke.

Makan time! masa hari kenduri. Kazen yang lain masih sibuk bertouch up!

Ini bukan pinggan haku!..heheheh saya tumpang snap pinggan kazen ku. Huhuhu tak boleh nak mention nama sepupu-sepupu saya la kat sini. Sebab kan, sepupu-sepupu saya semua pun di panggil dayang. Kalau kami berkumpul kan, pastu kau try panggil 'dayang' kompem semua nak menoleh. Koz memang semua pon nama panggilan kat umah 'dayang'.

Banyak kali dah terjadi. Bila panggil dayang, semua nak menoleh. hahahah! pastu terpaksa differentiate dengan tempat tinggal kita ataupun bapa kita. Contoh:
1) dayang sipitang
2) dayang papar
3)dayang kuala
4) dayang kak timah
5) dayang ngian tangah

So bila semua ada nama dayang, secara tidak langsung memang nak panggil dayang. Tu yang kitowang jarang nak ambil tahu nama penuh masing-masing. Asik la dayang-dayang je sampai bila-bila. Huhuh
Sementara menunggu majlis sanding, makcik-makcik ni main la kulintangan.Masyarakat sabah memang agak fofulerr dengan instrument nih.

Ya..ini la the dayangs!..Semua pun dayang. Daku bersama sepupu-sepupu dan anak buah. wohya, bila ada keramaian macam ni ku akan bertemu laa dengan segala anak buah dan cucu yang ada. hahahah! jangan tak tau, kitorang ni dah mencapai tahap nenda dah ni. heheheh saja je nak mention nenda. Tak mau di gelar nenek. Sounds too old!. Nenda agak best sedikit di dengar. Nenda yang vogue. Muahahah!

Haa!!! masa entry yang lepas, saya kan tak tahu nama sebenar sepupu ku itu. Asik la di panggil An. Rupanya nama dia ialah Awangku Mohd Arahan. Huhuhu, ku cuba carik kad jemputan dia untuk melihat nama penuh beliau.

Kami the Pengiran's Family.

Dayangku Army, Dayang Norbazura, Dayangku Intan Saleha dan Dayangku Siti Alimah

Selepas acara bersanding, kami apa lagi terus menyerbu ke port karaoke. Huhuh! nak balas dendam berkaraoke koz malam bebadak tu tak dapat nak karok. Asik gambus n dak lelaki jek konker.

Pasni, ntah kat majlis kahwin sapa lagi kitowang dapat berkumpul. Huuhuh masing-masing la cakap cenggitu. Pastu semua nak pandang saya kan?? nak aim saya pula kahwin pasni. Hahahah! saya cakap la tahun ni tak mungkin.

" ah! kakak ni, tahun lepas cakap mau kawin tahun ni. Skang cakap taun depan lagi"

"taun lepas kata tahun ni, tahun ni kata tahun depan laaaaa"

muahahahah! gua balas balik.


Cheers,
Amysue

2 comments:

Erina Asmawani said...

wuishh amy..meriah gila kenduri kawen kat sabah..betul2 menyambut raja ni (raja sehari)..bestlahh!pengantin n pelamin pun sgt cantek..nak kawen kat sabah la kalo gini ;p

Dayangku Army said...

meriah ena..sini kenduri 3 ari. Huhuhu tapi penat gile ah. Aiiishhhh!!! na kawen kat sabah? harusss ni ena pakai baju bajau, brunei segala tuh.huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...