Monday, June 6, 2011

Ikan Bakar Pasar Philipine

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Huiihh! tak paham haku apesal time cuti sekolah ni pepagi nak pegi keja bukan main lagi jalan jem. Lebih jem daripada biasa yang memang dah sedia jem!..tekanan tahu tak. Semua yang tengah cuti start keluar berjalan-jalan jam 7 pagi kah? T_T

Okeh..sebenarnya bukan nak citer pasal jalan jem..tapi nak kongsi citer semalam gi melantak ikan bakar di pasar malam. Actually ni pun plan yang terkejut-kejut..time semua orang dah bersiap-siap tutup laptop dan bersedia nak balik tetiba "eh jom kita makan ikan bakar malam ni!"...dan tetiba juga "jom..jom..jom reramai pegi"!!!...hehehe maka terlaksana la jua plan mengejut itu.

Tapi tak semua pun pegi. Cuma 7 orang sahaja yang pegi termasuk saya. Kental je ati saya nak balik lewat malam tu. Hihihih saya ni jenis yang lepas balik keje terus berdesup balik umah. Kang lewat..sampai umah dah gelap gelita pulak. Bukan pe..selain faktor jalan gelap..ia juga dipengaruhi oleh faktor penglihatan. Huhuhu! tak selesa kot drive malam. Sakit mata kendian sakit kepala. Tu yang jarang nak meronggeng lepas waktu keje. Tapi semalam....em takpelah...sekali sekala bukan selalu.

Kitorang melantak ikanbakar kat belakang pasar Philipine...belakang tu kira cam pasar malam ah. Makan-makan ada..jual-jual sayur ada..bla..bla..huhuhu walaupun saya ni berasal dari sabah..tapi seumur hidup saya, inilah kali kedua saya makan di situ. First time makan taon lepas. Hahahah! serius takleh cover jakun aku.

So sampai-sampai je, terus pilih-pilih ikan. Macam-macam owh ikan ada. Tapi..tidaklah ku mengetahui apa nama mereka.

kami pilih 2 ekor ikan...satu yang besar (kerapu) dan satu lagi sederhana kecik (siakap)..heheh bebudak ni yang cakap nama ikan tu..tapi kalau dorang tipu haku pun bukannye haku tau. huhuh


Udang pon ada. Tapi malam tu takdelah kitorang makan udang. Muak kot asik makan udang je. So kitorang amik sotong bakar je. Heheh takde plak picnya kat sini.

Selain tu, ketam pun ada..tapi kitorang tak beli pun.

Ha! pas dah pilih-pilih ikan..amik rumpai laut ni plak. Sedap owh! saya memang suka makan kedua-dua jenis rumpai laut ni. Yang macam bijik-bijik tu kitorang panggil 'latok'. Yang belah kiri tu...errrr..ntah! tak tahu la ye ape namanya. Curah ngan cili...sambal belacan skit..perah limau....uuuuuumakkkkaiiih! pengsan kejap. Sedap!

Gambar diatas adalah sambal cicah ikan yang sila-buat-sendiri..huhuhu bahan-bahan seperti garam, ajonomoto, cili, limau, sambal, air asam+belacan dan kicap memang dah disediakan di setiap meja...tugas kau ialah buat cicah ikan kau sendiri. Haaa gitu!...masa memula makan kat sini..part ni lak haku jakun. Bising gila mulut duk tanya ni nak buat cemana..ni nak letak apa..ni camne plak...huhuhu rasa macam nak kene penampo je. huhuh.

Tapi semalam boleh la gua belagak sikit..sebab dah tau prosedur makan kat sini cemana. Elok je bontot cecah kerusi, terus tangan capai itu capai ini dan buat cicah ikan saya sendiri. Heheheh! gua suda mengerti..ya suda mengertiii..

Pastu apa lagi....nyum..nyum..nyum..makan dengan lahap sekali. Lagi nikmat bila makan sambil minum air kelapa. Pergh! boleh ilang ingatan kejap.

Makanya..telah berakhirlah sesi melantak ini...kerapu pun telah menjadi tulang...siakap pulak menjadi separa tulang. huhuhu sebab kureng skit kot rasa siakap tu.

Kami!...heheh simple je gerainya...tapi sesuai untuk mereka-mereka yang sempoi juga.

Pinggan nya juga sempoi...

Erkkhhh..alhamdulillah..suda kenyang..moh le kita balik. Kejap je pegi makan..Dalam kul 7.30 dah balik. Alhamdulillah saya selamat meredah gelap sampai ke rumah pukul 8.30.



Cheers,
Amysue

1 comment:

gadis are you said...

wah...bestnya xbwa sy pun...hee... mmg best mkn sini kn..murah pla 2...:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...